Zoeken

1917

  • Cinevision.be/nl quoteert 1917 met een 4/5
  • Regisseur: Sam Mendes
  • Cast: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Benedict Cumberbatch
  • Genre: Oorlogsdrama
  • Duur: 119 minuten
  • Releasedatum: 08-01-2020
  • Distributeur: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "1917"
In 2019 scheerden twee grootschalige oorlogsfilms over de bioscoophorizon. Roland Emmerich bracht de slag van Midway terug onder de aandacht in het toepasselijk getitelde ‘Midway’, Sam Mendes kiest er met ‘1917’ voor om de loopgravenoorlog uit de Eerste Wereldoorlog cinematografisch verantwoord in beeld te brengen. Het verschil tussen beide films kon nauwelijks groter zijn: veel gung ho en vlaggengewapper in ‘Midway’, van alle patriottisme ontdaan menselijk drama in ‘1917’. Waardoor Mendes’ worp heel dicht aanleunt bij Christopher Nolans ‘Dunkirk’ van twee jaar terug. 

‘1917’ haalde de verhaalmosterd bij het leven aan het front van Mendes’ eigen grootvader Alfred. Als twintigjarige knaap zat die in 1917 in de Engelse loopgraven, strijd leverend tegen de Duitse vijand. Toen er op een keer een belangrijke boodschap moest worden gecommuniceerd naar een garnizoen dat voorbij een Duitse gevarenzone was gestationeerd, stelde Alfred zich kandidaat om die taak op zich te nemen, onder meer omdat hij goed kon kaart lezen. Die dappere daad gooit Mendes in een voor de rest fictief verhaal. Het is te zeggen: de personages zijn fictief, de getoonde oorlogsverschrikkingen zijn dat alles behalve. 

Mendes geeft samen met director of photography Roger Deakins ‘1917’ het uitzicht mee van een ononderbroken shot. Zoals Hitchcock dat ook deed in ‘Rope’. Een beslissing die de visuele koopwaar van de film is. Meer dan eens heb je de indruk samen met de twee protagonisten in de loopgraven te zitten en je ontdekt samen met hem welke verschrikkingen om de hoek kunnen wachten. Je kan dit oneerbiedwaardig als een gimmick beschouwen, je kan het ook eren als een fijne cinematografische vondst. Wij gaan voor het tweede. 

Verhaaltechnisch beperkt Mendes zich vaak tot de feiten. Belaagd worden door een sluipschutter, de ratten voor je voeten zien wegspringen, in prikkeldraad vasthangen, boobytraps ontwijken … ‘1917’ heeft vaak veel weg van een avonturenserial. Maar Mendes gaat niet voor de sensatie: de twee dappere protagonisten zijn nooit superhelden die legers vijanden te lijf gaan, maar mensen van vlees en bloed die proberen te overleven tijdens een missie die duizenden levens kan redden. Voor sentiment en overdreven emoties is zelden ruimte, en dat is maar goed ook. 

De enige keerzijde van het klinische vertellen is dat de ‘one take stijl’ eigenlijk met de meeste aandacht aan de haal gaat. Ook al eindigt Mendes met een geslaagde sequentie, onderweg sputtert de motor wel eens, zoals tijdens de scène met de vrouw en de baby, en ook tijdens een scène waarin een van de hoofdrolspelers bijna verdrinkt. Maar die kleine inzinkingen zijn maar kanttekeningen bij een prent die twee uur de menselijke gruwel van de oorlog op een visueel overdonderende manier etaleert. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray