Zoeken

Alita: Battle Angel

  • Cinevision.be/nl quoteert Alita: Battle Angel met een 2/5
  • Regisseur: Robert Rodriguez
  • Cast: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Jennifer Connelly, Mahershala Ali
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 122 minuten
  • Releasedatum: 13-02-2019
  • Distributeur: 20th Century Fox
Bekijk de cover van de film "Alita: Battle Angel"
Vooraf was het wat moeilijk in te schatten wat een combinatie James Cameron – Robert Rodriguez zou opleveren. De een is een eigengereide, zelfs tirannieke detailfreak, de andere een los uit de pols-filmer met een zeer onevenwichtig parcours. Oorspronkelijk zou Cameron de regie op zich nemen van deze cyberpunkmanga-adaptatie, maar de brave man zit tot over zijn oren in de ‘Avatar’-sequels. En het project lag al van rond de eeuwwisseling op zijn plank. Vandaar dat hij uiteindelijk toch de beslissing nam om enkel maar productioneel en scriptmatig betrokken te blijven. Waarop de regie bij Rodriguez terechtkwam. Al doet die wel heel hard zijn best om dichter bij Cameron aan te leunen dan bij zichzelf. 

Visueel zit alles snor in ‘Alita: Battle Angle’. De CGI in combinatie met motion capture levert een vleesgeworden manga-omgeving op. Helaas hebben we zoiets al vele malen eerder gezien in deze overgesatureerde spektakelfilmtijden. De verpakking primeert, de inhoud stelt teleur met een script waarin Rodriguez en Cameron helemaal geen verrassingen weten in te bouwen. Ook dat verhaal hebben we trouwens al eerder gezien: dystopische vingerwijzingen en cyborgs of androïden … ze dansten beter samen in pakweg ‘Blade Runner’. 

Al hoef je ‘Alita: Battle Angel’ daar niet perse mee te vergelijken natuurlijk. Als je dat wel doet, komen de pijnpunten nog duidelijker aan de oppervlakte. ‘Blade Runner’: trage opbouw waardoor je uiteindelijk wel krachtdadig in de narratie wordt gezogen. En we blijven in de jaren tachtig … ‘E.T.’: mysterie in het begin, kennismaken met de personages en de koopwaar komt pas na een half uur in beeld … ‘Aliens’: geen monsterparade van in het begin, maar een epische opbouw waarna gradueel de duimschroeven worden aangespannen … Bij  ‘Alita’ heb je na vijf minuten al alles in vol ornaat gezien: het hoofdpersonage, de stadsomgeving … en wat volgt zijn twee uren die actievol voortborduren, maar geen enkele verrassing weten te etaleren. Of hoe fantasyfilms nu alles kan getoond worden, steeds meer de kunst om te verwonderen achterwege laten. 

Waar draait het om in ‘Alita’? In het jaar 2563 (geen schrikkeljaar, en Kerstmis valt op een zondag) is de aarde er eens te meer slecht aan toe, ei zo na vernietigd na een apocalyptische ramp die bekend staat als ‘The Fall’. Een wetenschapper vindt in de desolate afvalberg van de metropool Iron City een halve vrouwelijke cyborg wiens menselijk brein nog intact is. Wie ze is of waar ze vandaan komt, weet ze niet (meer). Waarop de wetenschapper besluit om het meisje Alita te dopen, de naam van zijn overleden dochter. Gaandeweg gaat Alita op zoek naar haar ware roots. En dat in een verhaal dat bol staat van visuele tierlantijnen, maar narratief van de hak op de tak springt. En eindigt met een opening naar een sequel. Scenariomoeheid … opwindende cinema koop je er niet mee. 

Wat ook jammer is … de schare uitstekende acteurs die hier grandioos verloren loopt of niet naar volle capaciteit wordt gebruikt. Enkel de digitaal bijgekleurde Rosa Salazar houdt zichzelf overeind. Gevestigde namen als Christoph Waltz, Jennifer Connelly en Mahershala Ali hebben weten bitter weinig aan te vangen met hun karakterloze rollen. Dat Ali een Oscarnominatie krijgt voor ‘Green Book’ is verdiend, hij mag al blij zijn dat deze film te laat werd uitgebracht om hem een eveneens een Razzie aan te smeren. 

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray