Zoeken

Call Me By Your Name

  • Cinevision.be/nl quoteert Call Me By Your Name met een 4/5
  • Regisseur: Luca Guadagnino
  • Cast: Timothée Chalamet, Armie Hammer, Michael Stuhlbarg, Amira Casar
  • Genre: Drama
  • Duur: 131 minuten
  • Releasedatum: 14-02-2018
  • Distributeur: Sony Pictures Releasing
Bekijk de cover van de film "Call Me By Your Name"

Het regent (semi)meesterwerken in de bioscoop momenteel. Dat het gros daarvan bijna uitsluitend in meerwaardezoekende niches een publiek vindt, is een pijnlijke vaststelling. Of misschien toch niet: kwaliteit drijft uiteindelijk boven, en de kans dat er over vijf jaar meer over ‘Call Me By Your Name’, ‘Three Billboards Outside Ebbing’ en ‘The Post’ wordt gebabbeld dan over ‘Fifty Shades Freed’ is gelukkig groot.

En het is mooi babbelen over ‘Call Me By Your Name’, een ongegeneerd romantisch drama over liefde en verlangen. Regisseur Luca Guadagnino (die de romanticus in hem al eerder losliet in ‘Sono Io Amore’ en later dit jaar een herinterpretatie van Dario Argento’s horrorklassieker ‘Suspiria’ in de zalen brengt) haalde de zoete ingrediënten uit een in 2007 gepubliceerde roman van de in Egypte geboren Italiaans-Amerikaanse schrijver André Arciman. Verrassend is de naam van de scenarist: de inmiddels negentigjarige James Ivory (regisseur van ‘A Room With A View’, ‘Howard’s End’ en ‘The Remains Of The Day’) pende immers de eerste draft van het script bij elkaar. Oorspronkelijk zou hij ook regisseren, maar (gelukkig) nam Guadagnino uiteindelijk die honneurs waar. Niet dat Ivory geen begenadigd cineast is, maar of de film in zijn versie even zwierig en diepsnijdend zou zijn geweest lijkt twijfelachtig. 

‘Call Me By Your Name’ neemt je mee naar een zinderende Italiaanse zomer in 1983. Geschiedenisprofessor Michael Stuhlbarg ontvangt elk jaar een nieuwe assistent/stagiair om hem te helpen bij zijn academische opgravingen. Dat jaar is de Amerikaanse jongeling Oliver (Armie Hammer) de gelukkige van dienst. Elio (Timothée Chalamet), de zeventienjarige zoon des huizes, raakt ogenblikkelijk geïntrigeerd door de Amerikaanse bon-vivant en tussen de appelbomen en pruimelaars is liefde al snel in de lucht. De aantrekkingskracht werkt in beide richtingen en er ontstaat een romance waarvan de geuren de levens van Elio en Oliver voor eeuwig en altijd zullen kleuren.

Door nogal vaak rond te dwalen in historische middens dreigt ‘Call Me By Your Name’ af en toe iets teveel fetisjcinema te worden voor kunst- en geschiedenisnerds. Wat dit niet is. Integendeel, dit is overrompelende hartspiertokkelende cinema voor iedereen die tussen het neuspeuteren en teenpulken door nog eens met graagte stilstaat bij de sporen en groeven die ‘de magische grote eerste liefde’ in de vlinderstreek heeft gegraven.

Binnen zijn zonovergoten setting pakt Guadagnino tegelijkertijd uit met een diepe dosis nostalgie. De soundtrack puilt uit van vakantiehits die tussen de wijn, pastis en cocktailgeneugten van de hoogstaande zomerzon zeker hun danswaarde hebben (zowel F.R. David, Joe Esposito, Bandolero en The Psychedelic Furs komen langs) en een onbekommerde retrotrip annex ode aan het vervlieden van de tijd vormen. En dat allemaal gemixt met klassieke stukken van ondermeer Bach en Ravel en zelfs nieuw werk van Sufjan Stevens. Voor ieders meug een teug.

Het echt mooie aan ‘Call Me By Your Name’ is misschien nog wel de aandacht aan de allerzachtst sluimerende details. Het zijn niet de dolverliefde blikken of de schandaalaanrakingen tussen de sterk acterende Chalamet en Hammer op zich die voor de hartklop zorgen, maar de speelse en heimelijke gestolen momenten. En ook Stuhlbarg deelt in de glitter: de scène waarin hij zijn zoon bedekt met een deken van vergevingsgezinde levenswijsheid is er eentje voor het nageslacht. En dat geldt ook voor de eindgeneriek: een close-up waarin het wegglippende leven uiteindelijk wordt omarmd door het boutadebesef dat een einde tegelijkertijd een nieuw begin kan zijn. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray