Zoeken

Jaws (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Jaws (Blu-ray) met een 5/5
  • Regisseur: Steven Spielberg
  • Cast: Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss
  • Genre: Thriller
  • Duur: 123 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 15-08-2012
  • Distributeur Blu-ray: Universal PB
Bekijk de cover van de film "Jaws (Blu-ray)"

37 jaar oud/jong is ‘Jaws’ inmiddels, en nog geen spatje verouderd. Integendeel, het is nog steeds een bona fide meesterwerk. Eigenlijk is het zelfs meer dan dat: ‘Jaws’ is immers niet zomaar een film, maar een fenomeen dat steeds weer nieuwe generaties in zijn greep krijgt, waar ook ter wereld. Of hoe Steven Spielbergs doorbraakfilm onovertroffen blijft als het aankomt op talent, branie, lef, doorzettingsvermogen en… geluk.

In 1973 kochten producenten Richard D. Zanuck (zoon van de legendarisch mogul Darryl F. Zanuck die lange tijd aan het hoofd stond van Twentieth Century Fox) en David Brown de rechten op de roman ‘Jaws’ van Peter Benchley. Die thriller met een hoog pulpgehalte verhaalde over de aanvallen van een witte haai op een kuststadje op Long Island en scheerde meteen naar de top van de bestsellerlijsten. Zanuck en Brown vertrouwden de verfilming toe aan de toen 26-jarige Steven Spielberg, met wie ze eerder ‘The Sugarland Express’ draaiden. Die was nog niet eens uitgebracht toen Spielberg zijn handtekening zette onder een contract dat hem zou bombarderen tot een van de grootste (commerciële) regisseurs ooit.

Toch beklaagde Spielberg zich tijdens de opnames meer dan eens dat hij ooit aan ‘Jaws’ was begonnen. De opnames liepen voortdurend in het honderd en de voorziene draaitijd van 55 dagen bleek al snel een utopie. Spielberg en co hadden het zich natuurlijk niet gemakkelijk gemaakt door de derde akte – waarin Quint, Hooper en Brody in volle zee op jacht gaan naar de mensenetende haai – midden op de oceaan te draaien. Wat op zich al voor vertragingen zorgde, maar de grootste domper bleek het veelvuldig falen van de mechanische haai die voor de schrikeffecten moest zorgen. Waardoor de productie uiteindelijk zou afklokken op een budget van 9 miljoen in plaats van de voorziene 4 miljoen. Zo groot echter was het vertrouwen van Zanuck en Brown in hun regisseur dat ze hem nooit terugfloten of verplichtten om de prent in een watertank of studio af te werken. Alsof iedereen tijdens de moeilijke productiefase al voelde dat ze een prijsbeest in hun handen hadden.

Ironisch genoeg werd de pech waar ‘Jaws’ mee te kampen had uiteindelijk een van de redenen waarom de prent tot een generatieoverschrijdende klassieker uitgroeide. Door de falende techniek was Spielberg verplicht om veel scènes suggestief te filmen, en greep de onzichtbare dreiging uiteindelijk meer naar de keel dan de beelden van het dier zelf. De mechanische/hydraulische haai is hoop en al maar een aantal minuten zichtbaar, en toch is in al die jaren na ‘Jaws’ geen enkele (CGI-)haaienfilm meer gemaakt die zich kan meten met de impact van deze trendsetter. Wat niet wil zeggen dat ‘Jaws’ een toevalstreffer is: Spielberg levert immers een film af waarin nauwelijks een valse noot te bespeuren is. Hij toont zich een meester in suggestieve angst- en sfeerschepping, en lost nooit de teugels van wat in wezen een simpele monster-/horrorprent is, maar zich laat bekijken als een meesterwerk buiten categorie.

Uiteraard is dit niet alleen Spielbergs verdienste. Evenzeer verantwoordelijk voor het blijvend succes zijn de vertolkingen van Roy Scheider, Robert Shaw en Richard Dreyfuss. In hun handen groeien de personages uit tot veel meer dan zomaar bordkartonnen figuren: de USS Indianapolis-speech of de scène waarin ze hun littekens vergelijken op de ‘Orka’ zullen ook in 3025 nog steeds relevant kijkvoer zijn. En dan hebben we het nog niet gehad over uitgekiende montage van Verna Fields of de iconische soundtrack van John Williams. Miraculeus misschien hoe alles in ‘Jaws’ uiteindelijk in de juiste plooi viel, en hoe zo de hoeksteen werd gelegd van een van de meest populaire en beklemmende klassiekers uit de filmgeschiedenis. Die bovendien het landschap van de zomerblockbuster hertekende: ‘Jaws’ was immers de eerste film die aan de man en vrouw werd gebracht met een uitgekiende marketing- en releasestrategie. En zo definitief het startschot gaf voor wat vandaag de dag nog steeds genoegzaam bekend staat als popcorncinema.

Extra’s (Blu-ray): wat er nog te vertellen valt over ‘Jaws’? Ontzettend veel, en bijna alles komt aan bod in dit vijfsterrenmateriaal de luxe. Alle extra’s van de eerdere dubbele dvd-uitgave zijn hernomen, inclusief de twee uur durende documentaire van Laurent Bouzereau, toch zo’n beetje de autoriteit als het aankomt op making of-docu’s. Daarnaast bevat deze blu-ray ook de nieuwe honderd minuten durende docu ‘The Shark Is Still Working’ waarin de historische relevantie van ‘Jaws’ centraal staat, wat dan weer uitmondt in tonnen nieuwe anekdotes, interviews en archiefmateriaal. Kortom, een perfecte omkadering voor een perfecte film op een perfecte blu-rayuitgave: een niet te missen uitbreiding voor ieders thuisfilmotheek.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray